Każdy chyba się zgodzi, że nic nie zastąpi własnego, domowego jedzenia. Podróże często nie sprzyjają naszym żołądkom, gdyż często jesteśmy zmuszeni zjeść coś  w barach szybkiej obsługi. Dlatego pomyślałam, że przyda się Wam mała ściągawka zdrowych przekąsek, które nie wymagają szczególnego przygotowywania, albo robi się je bardzo krótko. Znam to z autopsji, mając małe dzieci, nie mam czasu na „zabawy” w kuchni, a tym bardziej przed samą podróżą, kiedy jest zawsze tyle spraw do załatwienia.

A więc do rzeczy!

 

ŚNIADANIE

pomysł na śniadanie w podróży

  • Jogurt naturalny z dodatkami (owsianka, owoce, orzechy)
  • Kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z warzywami tj. sałata, rzodkiewki. Osobiście odradzam wkładania do kanapek pomidorów czy ogórka, ponieważ mają w sobie dużo wody i mięknie przez to pieczywo. Nie jest to wtedy zbyt apetyczne. Jeśli nie wyobrażacie sobie kanapek bez tych warzyw to włóżcie je między plastrami sałaty.
  • Serek wiejski z dodatkami. Dwie wersje: na słodko – podaj go ze świeżymi borówkami, rodzynkami, orzechami i miodem. W wersji wytrawnej wymieszaj serek wiejski ze szczypiorkiem, natką pietruszki i rzodkiewkami. Wystarczy zabrać mały pojemnik (na przykład słoiczek) i tam włożyć dodatki, które później przesypujemy do serka.
  • Naleśniki z bananami

Jak zrobić?

Na naleśniki kładziemy rozgniecione na papkę banany. Następnie zwijamy je i polewamy gęstym sosem czekoladowym. Pakujemy w szczelne pudełka plastikowe.

  • Sałatka owocowa

Jak zrobić?

Najlepiej wykorzystać sezonowe owoce, pokroić je w cząstki, wymieszać, dosłodzić lekko miodem lub syropem klonowym oraz dodać odrobinę soku z cytryny, pomarańczy lub limonki.

  • Domowy budyń jaglany

Jak zrobić?

Kaszę należy ugotować, a następnie zmiksować w blenderze razem z miodem, bananem i mlekiem, aż do uzyskania gładkiej konsystencji. Budyń podaj z owocami lub dżemem.

  • Domowe hot dogi

Jak zrobić?

Dobrej jakości parówki zawiń w ciasto francuskie i wstaw do piekarnika według instrukcji na opakowaniu ciasta.

  • Koperty szpinakowe

Jak zrobić?

Mrożony szpinak smażymy na rozgrzanej patelni z dodatkiem niewielkiej ilości oleju, dodajemy do tego czosnek (wg uznania) oraz całe opakowanie fety. Należy to wszystko połączyć i mieszać aż do rozpuszczenia fety. Po ostygnięciu kroimy ciasto francuskie na kwadraty i na ich środki nakładamy farsz. Zwijamy rogi kwadratów do środka i wkładamy je do piekarnika na 220 stopni. Czekamy aż się zarumienią. Po ostygnięciu wkładamy je do  pudełka.

 

PRZEGRYZKI

przegryzki na podróż dla dzieci

  • Pokrojone, surowe warzywa i owoce w słupki, takie jak ogórki, jabłka, gruszki, marchewki, kalarepa. Niezłym pomysłem jest także ser pokrojony w słupki/kostki.
  • Owoce i warzywa w całości takie jak: banan, pomidorki koktajlowe, borówki, truskawki, czereśnie, ogórki
  • Suszone owoce (figi, śliwki, morele)
  • Słonecznik
  • Prażone pestki dyni
  • Domowe batoniki owsiane – wystarczy połączyć płatki owsiane z orzechami, pestkami i suszonymi owocami, dodać trochę miodu lub syropu klonowego i upiec całość w piekarniku.
  • Mix orzechów: migdały, nerkowce, brazylijskie, laskowe i włoskie.
  • Wafle ryżowe
  • Gorzka czekolada
  • Kabanosy
  • Przecier jabłkowy lub gotowane jabłka
  • Frytki warzywne, czyli pieczone buraki, marchewki, bataty z dodatkiem ulubionych przypraw

Jak zrobić?

Wystarczy pokroić warzywa w słupki, skropić olejem i dodać trochę przypraw według uznania (słodkiej papryki, oregano, czosnku, soli). Po ok. 15-30 minutach pieczenia w zależności od wybranych warzyw, frytki są gotowe.

  • Szaszłyki z serem i warzywami.

Jak zrobić?

Na drewniane lub plastikowe wykałaczki (nie metalowe, bo nie wpuszczą z tym na pokład samolotu!!) na zmianę nabijamy ulubione warzywa i dodatki. Na przykład: ser, szynka/kiełbaska, ogórek, rzodkiewka, oliwka, papryka. Zapakuj to do pudełka plastikowego.

  • Chipsy z jabłek

Jak zrobić?

Jabłka kroimy na cienkie plasterki, posypujemy cynamonem i umieszczamy je w piekarniku w niskiej temperaturze, aby się wysuszyły. Jeśli ma ktoś suszarkę do grzybów to warto ją wykorzystać, szybciej się wysuszą.

 

OBIAD

obiad na podróż dla dzieci

  • Makaron ryżowy z warzywami na zimno

Jak zrobić?

Wystarczy ugotować makaron, który później odcedzamy. Następnie kroimy warzywa, które mamy akurat w lodówce (np. marchewki, cebule, papryka, czosnek, cukinia, brokuł, groszek, pietruszka natka. Wszystkie warzywa podsmażamy na oleju, następnie dodajemy sos sojowy. Na końcu dodajemy do warzyw ugotowany makaron i mieszamy.

  • Placki z cukinii

Jak zrobić?

Cukinię należy zetrzeć na tarce o grubych oczkach razem ze skórką, solimy i odstawiamy na 10-15 minut, aby sok z cukinii opadł na dno miski. Następnie smażymy cebulkę na oleju. W misce, odciśniętą cukinię łączymy z podsmażoną już cebulką. Dodajemy do tego także całe jajko (surowe), mąkę oraz pieprz i sól. Mieszamy i smażymy na rozgrzanym oleju z obu stron. Można do tego dodać sos jogurtowy typu tzatziki.

  • Szaszłyki

Jak zrobić?

Nabijamy na drewniane patyczki do szaszłyków przyprawiony filet z kurczaka (kostki) oraz warzywa, które lubimy. Może być na przykład papryka, pieczarki, pomidorki koktajlowe, cukinia, cebula. Kładziemy je na grillu domowym lub do piekarnika. Bardzo dobre są także na zimno.

  • Tortille na zimno

Jak zrobić?

Gotowe placki tortilli podgrzewamy przez chwilę z obu stron na patelni. Na środku tortilli układamy odrobinę sałaty, plaster łososia i cienkie plastry awokado. Całość skrapiamy sokiem z cytryny i przykrywamy sałatą. Zwijamy dość ciasno i kroimy na pół. Pakujemy w folię aluminiową i układamy w plastikowym pudełku.

 

Jeśli nasi domownicy nie lubią któregoś ze składników, możemy przygotować inną wersję.

Składniki:

– szynka parmeńska,

– mango,

– szpinak,

– jogurt naturalny

– kolendra

 

Placki tak jak w pierwszym przypadku, podgrzewamy przez chwilę z obu stron na patelni. Następnie smarujemy jogurtem naturalnym (około 2 łyżek). Następnie układamy kolejno plaster szynki, plasterki mango, posypujemy kolendrą (około 2 łyżek) i zwijamy je ciasno. Gotowe należy przekroić na pół. Na końcu pakujemy w folię aluminiową i układamy w pudełku.

 

  • Hiszpańska tortilla

Jak zrobić?

Na patelni należy podsmażyć ugotowane ziemniaki a następnie dodać do nich rozbełtane jajka.  Dodajemy warzywa, np. paprykę, szpinak, cebulę oraz świeże zioła. Gotowe danie po ostygnięciu kroimy na trójkąty i pakujemy je do pudełka.

 

 

Poza jedzeniem bardzo ważne jest, żeby zabrać zapas wody. Odpowiednie nawodnienie jest bardzo ważne. Poza tym przydaje się także np. do umycia rąk, owoców. Dlatego jeśli zazwyczaj w podróży wypijacie na przykład jedną butelkę wody to weźcie lepiej dwie. 😉

 

Dziękuję, że dotrwaliście do końca! Dajcie znać, co Wy zabieracie ze sobą w podróż. Czy któryś pomysł/przepis Wam się spodobał?

Leave a Reply

Your email address will not be published.